31 grudnia 2013

Top 25 - czyli najlepsze książki, które udało mi sie przeczytać w tym roku

Ten rok był dla mnie zdecydowanie pomyślny, jeżeli chodzi o ilość i jakość przeczytanych książek. Prawie każda pozycja, jaką udało mi się wziąć do ręki spełniła moje oczekiwania czytelnicze. Jak zapewne zauważyliście, od pewnego czasu stawiam same dobre oceny, ale trudno tego nie robić, ponieważ wszystkie książki, które przeczytałam przez ostatnie miesiące, były wspaniałe:) Oczywiście zdarzyło się kilka "niewypałów", o których wolałabym zapomnieć i z pewnością do nich nie wrócę, ale na szczęście to tylko kilka przypadków.
Chciałam Wam przedstawić pozycje, które ujęły mnie szczególnie, do których często wracam myślami, które z czystym sumieniem mogę Wam polecić. Wybór był bardzo trudny i starałam się ograniczyć do kilku tytułów, jednak skończyło się na liście 25. Nie wiem czy dobrze zdecydowałam, bo wiele książek było równie dobrych, ale po prostu musiałam je wykluczyć z powodu i tak już sporej liczby pozycji. Mam nadzieję, że wpadnie Wam w oko chociaż jeden tytuł, który zechcielibyście poznać. Jeżeli czytaliście, któreś z poniższych książek, to możecie napisać w komentarzu czy podzielacie moją opinię.

Klikając w tytuły, przejdziecie do recenzji:)

25. Szczęściara - Kristyn Kusek Lewis

Szczęściara - Kristyn Kusek Lewis Świetny debiut pisarki o polskich korzeniach. Nieprzesłodzona lektura, która może czegoś nauczyć:) Miło spędziłam przy niej czas i do dzisiaj dobrze wspominam. Książka, do której z pewnością powrócę!














24. Misja na czterech łapach. Powieść dla ludzi - W. Bruce Cameron

Misja na czterech łapach. Powieść dla ludzi - W. Bruce Cameron  Ta książka jest po prostu rewelacyjna. Mądra i skłaniająca do refleksji. Przedstawia szczerą prawdę o ludziach. Byłam specyficznie nastawiona do książek napisanych z punktu widzenia zwierząt, jednak ta pozycja jest zupełnie inna od wszystkich jakie przeczytałam do tej pory. To moje odkrycie! Na pewno jeszcze niejednokrotnie do niej wrócę. Mimo, że przeczytałam ją jeszcze przed wakacjami, cały czas o niej rozmyślam:) Naprawdę polecam, zobaczycie że Was wciągnie! Nie dziwię się, że została nagrodzona i ma tak wysoką ocenę na portalach dla moli książkowych.









23. Bezpieczna przystań - Nicholas Sparks

Bezpieczna przystań - Nicholas Sparks Uwielbiam Nicholasa Sparksa. Przeczytałam prawie wszystkie jego książki i ta jest chyba jedną z moich ulubionych jego autorstwa. Bardzo mnie wciągnęła i pochłonęłam ją w szybkim czasie. Piękna historia, ciekawi bohaterowie! Idealna na wieczory. Niby zwykła obyczajówka, ale porusza ważne tematy, takie jak przemoc domowa.












22. Obiecaj mi - Richard Paul Evans

  Piękna, magiczna historia! Bardzo wzruszająca i wartościowa. Nie można się od niej oderwać. Uwielbiam styl pisania Richarda Paula Evansa, a ta pozycja jest moją ulubioną jego autorstwa.















21. Tylko razem z córką - Betty Mahmoody

Tylko razem z córką - Betty Mahmoody Ta pozycja jest bardzo emocjonalna i wstrząsająca. Niejednokrotnie łza kręciła mi się w oku. Powieść jest na faktach, co jeszcze bardziej potęguje emocje przy jej czytaniu. Zapadła mi głęboko w pamięć, jest to jedna z tych książek, o których nie zapomina się łatwo.














20. Suknia ślubna - Rachel Hauck

Suknia ślubna - Rachel Hauck  Ta powieść jest po prostu cudowna! Pełna uroku, klimatu. Czytanie jej było wielką przyjemnością, akcja cały czas przynosiła nowe niespodzianki, nie pozwalała na nudę. Autorka posłużyła się bardzo ładnym, urzekającym stylem pisania. Idealna pozycja dla wielbicieli książek obyczajowych, romantycznych.













19. Był sobie książę - Rachel Hauck

Kolejna urzekająca historia, napisana przez Rachel Hauck. Po "Sukni ślubnej" stwierdziłam, że muszę zapoznać się szerzej z twórczością autorki i nie zawiodłam się! Śmiało mogę powiedzieć, że autorka zyskała specjalne miejsce w moim sercu i sama nie wiem, która z jej powieści jest lepsza, Suknia ślubna, czy Był sobie książę? Zachęcam Was do sięgnięcia po te książki, na pewno nie będziecie zawiedzeni:) A tak przy okazji, muszę się Wam pochwalić, że jednym z prezentów gwiazdkowych jakie dostałam w tym roku, była zakładka do książki Rachel Hauck i jej autograf:)









18. Ostre przedmioty - Gillian Flynn

Ostre przedmioty - Gillian Flynn  "Ostre przedmioty" to debiutancka powieść Gillian Flynn. Jest to thriller, ale ja określiłabym tę książkę jako mocny, mroczny i tajemniczy thriller psychologiczny. Jest to jeden z tych debiutów, po których się wie, że każda kolejna książka autora będzie hitem. W tym przypadku mogę to potwierdzić, ponieważ zapoznałam się z innymi pozycjami autorki i były równie świetnie! "Ostre przedmioty" to książka, która dosłownie wbija w fotel i przyprawia o ciarki na plecach. Poleca ją sam Stephen King.










17. Na południe od Lampedusy. Podróże rozpaczy - Stefano Liberti

Na południe od Lampedusy. Podróże rozpaczy - Stefano Liberti Emigracja w dzisiejszych czasach to temat szeroko rozumiany. Ludzie emigrują za lepszą pracą, lepszym bytem, zdobywaniem nowych umiejętności, kształceniem się. Są jednak tacy, dla których jest to jedyna szansa na przetrwanie. "Na południe od Lampedusy" to przejmujący reportaż ukazujący problem nielegalnych emigrantów z krajów trzeciego świata. Problem, który istnieje a tak mało o nim słychać. Warto sięgnąć po tę książkę, aby szerzej spojrzeć na świat i zrozumieć cierpienie innych ludzi!










16. Brzechwa nie dla dzieci  - Mariusz Urbanek

Brzechwa był zdecydowanie ciekawym człowiekiem. Jako dziecko bardzo lubiłam jego twórczość i tak jest do dnia dzisiejszego:) Gdy ujrzałam tę książkę, zaintrygowała mnie i z ciekawości po nią sięgnęłam. Przyznam, że bardzo mnie wciągnęła i nie spodziewałam się zupełnie tego co znajdę w środku. Byłam totalnie zaskoczona tym, jakim człowiekiem był jeden z ulubionych pisarzy mojego dzieciństwa. Polecam tę biografię wszystkim, bo to jedna z ciekawszych jakie miałam okazję przeczytać!










15. Kiedy płaczą świerszcze  - Charles Martin

  Charles Martin to mój ulubiony autor, a każda jego kolejna książka jaką czytam, jest po prostu fenomenalna. Nie pozostaje mi nic innego, jak zachęcić Was do zapoznania się z twórczością tego wspaniałego autora!














14. Charlotte Bronte i jej siostry śpiące - Eryk Ostrowski

Charlotte Brontë i jej siostry śpiące - Eryk Ostrowski  Myślę, że jest to zdecydowanie pozycja godna polecenia osobom, którym twórczość sióstr Bronte jest bliska. Książka niezwykle wciągająca, ciekawa, intrygująca i obszerna w informacje. Mnie bardzo usatysfakcjonowała i na pewno do niej wrócę.














13. Obecność. Czesław Miłosz - Anna Romaniuk

  Przyznam, że zanim przeczytałam tę książkę, nie zgłębiałam się w twórczość Czesława Miłosza. Owszem, znałam kilka jego wierszy, jednak nie traktowałam ich szczególnie. Może nie byłam  na nie zbyt dojrzała? Jednak po tej obszernej pozycji, w której zawarte mamy masę wspomnień o tym wielkim poecie, postanowiłam powrócić do Tomu wierszy Druga przestrzeń. Był to dla mnie niezwykle ważny powrót i ponowne odkrycie Miłosza. Teraz wiem, że moja przygoda z jego twórczością, dopiero się zaczyna.










12. Plugawy spisek - Maxime Chattam

Fanom mocnych thrillerów, chyba nie muszę przedstawiać autora, tej książki. Chattam to gwarancja jakości, więc jego powieści biorę w ciemno! "Plugawy spisek" to naprawdę mocna i brutalna historia, dlatego nie polecam tej książki osobom delikatnym i zbyt wrażliwym na przemoc. Osobiście uwielbiam kryminały i thrillery, ale po te naprawdę wstrząsające i drastyczne, sięgam rzadziej. Jeżeli już to po pozycję, którą wiem że warto przeczytać. W tym przypadku tak było. 










11. Obietnica gwiezdnego pyłu - Priscille Sibley

Bardzo wzruszająca, dramatyczna historia, poruszająca niezwykle ważne tematy. Czytałam ją z zapartym tchem, aż dobiegłam do ostatniej strony, nie można się od niej oderwać. Co bardziej zaskakujące, jest to debiut!














10. Zbawcy mórz - Adam Leszczyński

Od kiedy pamiętam sytuacja na Czarnym kontynencie interesowała mnie na tyle, że sięgałam po wszystkie książki jakie nawinęły mi się po drodze, opowiadające o Afryce, oraz angażowałam się w wiele akcji na rzecz tego kontynentu. "Zbawcy mórz" to z pewnością jeden z lepszych reportaży, jakie udało mi się przeczytać w tym roku. Rzetelny, konkretny, ale pozostawia pewien niedosyt:) Zachęcam jednak wszystkich do zapoznania się z bolączkami trapiącymi Afrykę, aby lepiej zrozumieć sytuację jej mieszkańców i wyrobić sobie na ten temat zdanie. Często bowiem spotykam się z różnymi opiniami dotyczącymi ludzi tam żyjących, mimo że tak naprawdę większość polaków nawet nie wie jaka jest tam sytuacja. Ten reportaż potrafi otworzyć nam szerzej oczy.







9.  Niewierna - Reyes Monforte

Ta historia wstrząsnęła mną bardzo. Niezwykła, zaskakująca, szokująca. Oparta na faktach, co jeszcze bardziej czyni ją wstrząsającą. Opowiada o tym, jak miłość może zaślepić, o terroryzmie, fanatyzmie religijnym, zetknięciu się różnych kultur. Nigdy nie możemy być pewni, co tak naprawdę los dla nas szykuje i jak potoczy się nasze życie. Książka silnie wpływająca na emocje!












8. Jane Eyre. Autobiografia - Charlotte Bronte

Jane Eyre. Autobiografia - Charlotte Brontë   Cóż mogę napisać, po prostu uwielbiam powieści pisane przez Bronte! Uważam, że Jane Eyre to historia, którą powinna przeczytać każda kobieta. Klasyka w dobrym wydaniu!















7. Kadisz dla Ruth - Kurt Witzenbacher

Ta z pozoru mała książeczka, opowiadająca o niezwykłej przyjaźni chłopca i dziewczynki,  podczas okresu wojennego, jest niezwykle wzruszającą historią. Łzy same cisną się do oczu. Polecam wszystkim, którzy cenią sobie lekturę wojenną w lżejszym wydaniu. Książka zaciekawi dosłownie wszystkich, nawet tych, którzy stronią od literatury tego typu.












6. Śmierć w Amazonii - Artur Domosławski

Śmierć w Amazonii - Artur Domosławski  Kolejny, świetny reportaż w mojej kolekcji. O tym jak dla własnych korzyści, ludzie potrafią niszczyć własną planetę. Lektura obowiązkowa!















5. Rzeka - Michael Neale

Piękna, mądra i pouczająca historia, mocno skłaniająca do refleksji. Powieść wywarła na mnie ogromne wrażenie i odkąd ją przeczytałam, nie mogę przestać o niej myśleć. Książka podbiła moje serce i zyskała miano jednej z moich ulubionych, do której już zawsze będę wracać. Jest to najlepszy debiut z jakim miałam do czynienia w całym dotychczasowym moim życiu!:)












4. Jak kamień w wodę - Chevy Stevens

http://s.lubimyczytac.pl/upload/books/103000/103077/352x500.jpg Sięgając po tę książkę, nie spodziewałam się tego co zastało mnie w środku. Czułam się tak, jakbym słuchała zwierzeń skrzywdzonej kobiety, która siedzi tuż obok mnie. Kilkakrotnie musiałam przerwać lekturę, ponieważ emocje jakie mi towarzyszyły przy kolejnych stronach, były zbyt silne i musiałam odetchnąć. Mimo, że książkę przeczytałam tak dawno temu, to i tak o niej pamiętam. Przerażające jest to, że historie takie jak ta w książce, dzieją się naprawdę. Nie polecam tej książki osobom delikatnym, szczególnie kobietom, o ile nie chcą wpaść w paranoje przy każdym nadjeżdżającym busie lub furgonetce. Dla miłośników mocnej literatury, książkę polecam! Największą niespodzianką jest to, że powieść ta jest debiutem! Chevy Stevens ma talent i mam nadzieję, że zapoznam się z kolejnymi jej pozycjami.






3.  Brudna robota - Kristin Kimball


Książka na faktach, która przyprawiła mnie o wilczy apetyt:) Brudna robota, to zdecydowanie moje odkrycie roku. O tym jak dziennikarka z Nowego Jorku osiedla się z ukochanym na wsi, jednak wcale nie jest tak kolorowo:) O tym, że ciężka praca popłaca, a dążenie do celu ma sens. O jedzeniu, jedzeniu i jeszcze raz jedzeniu.
Książka przypomina bardziej reportaż, można dowiedzieć się z niej wielu ciekawych rzeczy dotyczących życia na wsi, ekologicznej żywności. Przyznam, że jej lektura sprawiła mi wiele przyjemności, a po jej skończeniu zachciało mi się uprawiać ogródek działkowy:) polecam raczej starszym czytelnikom, młodzieży może się nie spodobać.








2. Masakra w El Mozote - Mark Danner

http://s.lubimyczytac.pl/upload/books/176000/176720/138751-352x500.jpg  Przerażający zapis ludobójstwa jakie miało miejsce w Salwadorze w latach 80. XX wieku., który czyta się z dreszczami. Wstrząsająca, mocna lektura, którą warto poznać w ramach hołdu złożonego ofiarom rzezi. o takich zbrodniach powinno się mówić, pisać aby świat wiedział, że ludzie wiedzą, pamiętają a odpowiedzialni za to co zrobili, nie czuli się niewinni.












1. Niewolnice władzy - Lydia Cacho

Niewolnice władzy - Lydia Cacho  Ten reportaż to lektura obowiązkowa dla wszystkich! Handel żywym towarem to najokrutniejszy precedens na świecie. Nie można przejść koło niego obojętnie. Uważam, że z tym tematem należy zapoznawać dzieci i młodzież jak najszybciej i jak najszerzej aby zapobiec w przyszłości niewolnictwu na taką skalę, jaka panuje teraz. Książka może być przestrogą, jak i  może uświadomić jak wielką krzywdę można wyrządzić korzystając z usług seksualnych. To straszne, że zaraz po narkotykach, najcenniejszy jest handel dziećmi i kobietami. Zjawisko niewolnictwa, wciąż istnieje i trzeba o nim głośno krzyczeć, oraz je piętnować!
Jestem świeżo po przeczytaniu książki i nie zdążyłam napisać recenzji, dlatego nie znajdziecie jej na blogu. Postaram się zamieścić ją jak najszybciej!






Kochani, w nadchodzącym 2014 roku, życzę Wam samych sukcesów, wiele radości, zdrowia i mnóstwa cudownych książek!!!

46 komentarzy:

  1. Nie czytałam żadnej z tych książek ale kilka mam w planach. To, że "Niewolnice władzy" znalazły się na pierwszej pozycji sprawia, że aż nie mogę się doczekać by przeczytać tę książkę.
    Wszystkiego dobrego w Nowym Roku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo!

      "Niewolnice władzy" to z pewnością pozycja, która Cię zaciekawi. Warto po nią sięgnąć.

      Usuń
  2. Aż mi smutno,że żadnej nie czytałam, ale mam nadzieję, że w przyszłym roku to nadrobię :) Szczęśliwego nowego roku, dużo pomyślności!:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam z twojej listy ,,Szczęściarę', ,,Obiecaj mi'' oraz Był sobie książę i faktycznie są to piękne, niezapomniane powieści.
    Niech Nowy Rok 2014 będzie dla Ciebie czasem pokoju, miłości oraz realizacji najskrytszych marzeń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za życzenia! Cieszę się, że podzielasz moje zdanie co do tych trzech tytułów:)

      Usuń
  4. Niestety, ale nie znam tych książek. Może w 2014 się to zmieni ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie polecam Ci szczerze wszystkie tytuły!:)

      Usuń
  5. Kilka książek z powyższej listy mam na oku już od jakiegoś czasu. Mam nadzieję, że w przyszłym roku uda mi się je wszystkie przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie życzę Ci, abyś w Nowym Roku znalazła czas na przeczytanie wszystkich zaległości:) mam nadzieję, że mi również się to uda, bo mam na stoliku nocnym cały stos zaległych powieści, które uzbierały mi się w ciągu ostatnich miesięcy:)

      Usuń
  6. Nie czytałam niczego z Twojej listy (hańba), ale cieszę się, że natykasz się na tak dobre książki :3
    Szczęśliwego Nowego Roku!

    B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz to nadrobić i koniecznie po którąś sięgnąć:)
      Dziękuję za życzenia!

      Usuń
  7. Widzę że przeczytałaś w tym roku pare ciekawych pozycji :)
    SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie INNA
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Ja również pozdrawiam i pędzę Cię odwiedzić!

      Usuń
  8. "Zbawcy mórz" to świetna pozycja. Na oku mam również "Śmierć w Amazonii" i "Na południe od Lampedusy". Życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Trzeba będzie je kiedyś też przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Musze zdobyć JAK KAMIEŃ W WODE!! Zaciekawiłaś mnie tymi książkami a ja żadko czytam więc może uda mi się znów jakąś przeczytać. Dzięki i do siego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że coś Ci się spodobało z listy:)

      Pozdrawiam!!!

      Usuń
  11. Bardzo ciekawy post!!
    "Szczęściarę" i "Jak kamień w wodę" wspominam, jako ogromnie ciekawe lektury:)
    Reszty pozycji niestety jeszcze nie czytałam, ale mam w planach. Bardzo często Małgosiu na Twoim blogu znajduje niesamowicie ciekawe pozycje książkowe, które natychmiast mam ochotę przeczytać:)
    Życzę Ci wszystkiego naj... w 2014 roku. Mnóstwa czasu na czytanie kolejnych niesamowicie ciekawych książek. Dużo zdrówka, miłości i uśmiechu na co dzień:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za życzenia i za miły komentarz:)
      Ogromnie się cieszę, że znajdujesz na moim blogu pozycje warte Twojego zainteresowania. Miło jest trafiać w czyjś gust czytelniczy!
      Tego czasu na czytanie kolejnych ciekawych książek, jest wiecznie mało:) Czasami jest mi żal, że życie jest za krótkie, aby przeczytać wszystko co by się chciało:)
      Ściskam mocno i również życzę Ci wszystkiego naj w 2014 roku!

      Usuń
  12. Chevy Stevens i Gillian Flynn - wypas, też bardzo lubię obie Panie ;-) Kto by pomyślał, że kobiety będą się tak dobrze czuć w (przynajmniej teoretycznie) męskiej prozie ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami mam wrażanie, że kobiety lepiej odnajdują się w męskiej prozie, niż sami mężczyźni;) Na rynku mamy coraz więcej mocnych thrillerów i kryminałów napisanych przez płeć piękną, które są naprawdę na poziomie. Zauważyłam również, że coraz więcej czytelniczek sięga po taką literaturę. Dla przykładu, w tamtym roku pracowałam trochę w bibliotece miejskiej i mamy taki zwyczaj tworzenia rankingów, okazało się, że 60 procent czytelników, którzy wypożyczali literaturę grozy, to kobiety. Mężczyźni za to górowali w fantastyce i historii:) Sama osobiście uwielbiam thrillery i namiętnie je czytam:) To mój ulubiony gatunek.
      Właśnie przeczytałam Twoją recenzję "Jak kamień w wodę". Świetnie wszystko ująłeś, chociaż ja bym oceniła ją nieco wyżej:)

      Usuń
  13. "Obiecaj mi" - Evansa przeczytałam (lubię jego twórczość, daje do myślenia) i chcialabym przeczytać "Bezpieczną przystań" Sparksa.

    OdpowiedzUsuń
  14. Może trochę przynudzę, ale moim zdaniem Duma i uprzedzenie to książka, która powinna znaleźć się na półce każdej kobiety. Klasyka gatunku, świetny humor, wiele treści. Nie byłam do końca do niej przekonana, bo przeciez to starocie takie, że hej.
    http://www.taniaksiazka.pl/duma-i-uprzedzenie-jane-austen-p-260890.html
    Mam nadzieję, że i Wam się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  15. Tez muszę coś takiego zrobić!

    OdpowiedzUsuń
  16. Korzyści płynące z czytania są nieocenione. Czytelnicy chcący wybrać wartościową lekturę często zadają jednak ważne pytania. Co czytać? Lub bardziej konkretnie, jaką książkę przeczytać?

    Czytelnicze gusta są bardzo zróżnicowane. Chcąc dowiedzieć się, co czytać, muszą się wsłuchać we własne potrzeby. Ilość gatunków gwarantuje, że znajdziemy książkę idealną. Innymi słowy, taką, której długo nie zapomnimy. Czytanie zawsze przecież powinno być przyjemnością, którą będziemy chcieli powtarzać.

    http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/co-czytac/

    OdpowiedzUsuń

  17. Asam jawa maupun kunyit asam dan buah nanas muda maupun pepaya muda di percaya sebagian orang untuk cara menggugurkan kandungan dengan cara alami . Namun , apakah memang benar terbukti bahan tradisional tersebut dapat untuk cara menggugurkan kandungan ? Mungkin kalau kandunganya masih muda dan lemah bisa saja berefek pada ibu hamil , tapi belum tentu menuntaskan . Bagaimana jika untuk menggugurkan kandungan 4 bulan hal ini tentu sangat sulit sekali , karena usia 4 bulan kondisi kandungan mulai kuat . Apa saja ciri ciri pubertas pada perempuan yang terjadi pada remaja wanita . Perempuan yang sudah memasuki usia 45 tahun biasanya mengalami gejala menopause . Hal tersebut biasanya terjadi kurangnya keluar cairan saat bersegama . Pasca melahirkan wanita biasanya mencari solusi untuk cara menjaga daerah kewanitaan agar tetap rapat dan wangi .

    OdpowiedzUsuń
  18. Wstyd się przyznać, ale w ubiegłym roku nie przeczytałam zbyt wiele książek z powodów zmian zachodzących w moim życiu. Z Twojej listy sięgnęłam jedynie po Szczęściarę. Ale obiecałam sobie w tym roku, że wieczorami będę regenerować siły właśnie przed dobrą książką.

    OdpowiedzUsuń
  19. Polecam "Nadzieję" Małgorzaty Rosiewicz!

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzięki za wpis! Nie czytałem żadnej z tych książek, więc będzie co nadrabiać! :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Świetne propozycje książkowe:) Z tych książek czytałam tylko "Bezpieczną przystań", bardzo mi się spodobała. Ostatnio też przeczytałam świetną książkę, jaką jest "Klub Pana G.". Bardzo miło spędziłam czas podczas czytania, polecam przy tej książce nie można się nudzić ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Congratulations on your article, it was very helpful and successful. 1521715611396ffdc0cb3a98e5c57f22
    sms onay
    website kurma
    website kurma

    OdpowiedzUsuń
  23. Thank you for your explanation, very good content. 844e3aab6ccaee92adef7bfd0ab1d4a9
    altın dedektörü

    OdpowiedzUsuń